Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 03:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY SE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 327
Sendt: 04 Maj 2010 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Bernhard Clausen fra Audio-Classic var så venlig at overlade mig et af sine smukke kabinetter for små penge.Årsagen til den lave pris (som forbliver mellem ham og mig) var enkelt sagt,at udgangstrafoerne ikke skulle indgå i hans sortiment!

Anyways var denne beauty skabt til røret 519,som senere skulle være grundlaget til hans serie af 509 i singleended konfiguration,og derfor er udgangstrafoerne 2,5kohm.

Jeg faldt for disse gamle rørs basgengivelse,som i den grad giver et billede af hvor ringe 300B varetager dette aspekt.Men pentoder/tetroder har nu engang ikke 300B`s kvaliteter i mellemtone og top,så noget måtte ske!

Da nettrafoen levererer 330vac/300ma samt 8 amp 6,3vac måtte jeg finde et rør med data der kunne eksistere under givne vilkår,og selfølgelig helst en triode..Det er småt med trioder der tåler at dele samme glødeforsyning! - det eneste jeg kendte var R120,som bruger (efter hukommelsen som er en hullet si) ca 1a 6,3v og gerne vil belastes med 2,5kohm,men giver max 3,5w ud.

Ikke at det er at foragte i go lyd`s tjeneste,men R120 koster vel omkring en tusse stk,og udgangstrafoerne`s data peger mere i retning af 100ma/400v,hvilket jo er langt over R120`s max 15w,så jeg fandt en sjov triode ec360 der med sine 25w max passede bedre,ikke mindst til en pris på 350kr stk,samt data omkring 25w og inddirekte ac-opvarmning (perfekt optimering til el34 amp`s fx)

Bestilte og modtog 2 forskellige (af udseende) ec360,og blev træt af projektet,så fandt en upåagtet inddirekte opvarmet triode  der indfriede forventningerne mht data...2,7a/6,3v glød siger en del om voldsom elektronvandring=overskud,samt et max anodetab på 30w!

Så for at gøre en lang historie længere,har jeg skruet en SE sammen med interstage trafoer og fixed bias,der med sine 7w og sound gør det slemme ved 300B og andre alment kendte trioder.

Prisen samt performance på disse absolut fantastiske trioder,retfærdiggør nemt investering i en fornem psu (hvor man jo slipper for dc regulering til hvert enkelt effektrør),samt fixed bias kredsløb plus interstagetrafoer for optimeret resultat.

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba
 
virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 04 Maj 2010 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Skal vi ikke se nogle billeder af dyret? Og måske en bid tekst om hvordan sådan en lyder?




__________________
We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted
 
seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 327
Sendt: 04 Maj 2010 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Hvis du tilbyder at poste fotos i tråden her,skal jeg gerne sende lidt billeder pr pm til dig,men må advare om at støvet følger med  Derudover skal det siges,at Bernhard`s flotte chassis på ingen måde kommer til sin ret,da soklerne på de iøvrigt smukke (og ROBUSTE!) rør,ikke passer i chassiset,og derfor pt er monteret ret så midlertidigt eksternt..

Jeg er ikke meget for at skrive om lyden fra egne projekter,men da tråden var ment mest som opmuntring til andre DIYère,må et forsøg vel være på plads..

Først må man have et vist kendskab til klangen fra SET,for at kunne forstå hvilke iboende kvaliteter vi her har med at gøre!Dernæst må man gøre sig klart,at projektet beløber sig til ca 5000kr,hvilket automatisk decimerer antallet af interesserede...

Men til gengæld får man både makro og mikro dynamik,med transparens og plads til musikerne,i et stort,bredt og højt lydbillede,samt en bas der sagtens kan være med blandt de bedste.En særdeles udstrakt luftig top,hvor signalkilden sætter begrænsningerne,samt det bedste ved det hele - nemlig naturlige klangfarver hvorved fx stemmer og blæsere og akustiske instrumenter ydes retfærdighed i langt højere grad end fx T-amps evner,qua triodens særegne harmoniske forvrængnings struktur.

Som tidligere anført,sætter denne triode samtlige 300B (jeg har hørt!) til vægs på termerne,bas,dynamik og overblik ved heftige passager.

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba
 
virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 04 Maj 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Du skal være velkommen til at sende et par billeder og mon ikke vi har set lidt støv før? 




__________________
We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted
 
audiohagel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 05 Maj 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Kom der nogle billeder ????Cry

Vi vil jo gerne se DYRET!!!!Smile

mvh

Audiohagel

Til top Vis audiohagel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiohagel Besøg audiohagel's Websted
 
seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 327
Sendt: 05 Maj 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Er igang med at skrue "økonomi-versionen" sammen pt..Meningen er at erstatte interstage-trafoerne med signalkondensatorer,samt ersatte fixed bias med faste katodemodstande.

Denne udgave vil så koste ca 1500kr mindre,og man sparer besværet med at lodde et biaskredsløb sammen.

Lyden fra det oprindelige setup lover godt for "billigudgaven,og eneste "problem består i at skaffe volt nok til driverne,som skal levere mere end 100v p-p..dvs over 400vdc fra forsyningen.

Opdatering mht lyd og lidt billeder følger..

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba
 
seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 327
Sendt: 05 Maj 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Uden at ville løfte sløret alt for meget,kan jeg fortælle effektrørene koster mindre end soklerne der beløber sig til ca 90kr stk!!

Driverrørene er russiske ekvivalenter til ec 86 og koster ca en tièr stk...under forudsætning af at man vælger interstagetrafo løsningen!

Vælger man anodefølger versionen,ska man nok regne med ca 60kr stk for ef184

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba
 
seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 327
Sendt: 07 Maj 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Så kører den med autobias og signalcaps - og det lyder f...... godt

Desværre stadig med diverse ledninger ud af kabinettet til effektrør og eksterne psu,så fotos vil kun afskrække interesserede..

Uden IT var det nødvendigt at etablere ekstra psu til driverne,som pt er et sæt ef184 ved 480v.

Charmen (udover lyden) er stadig prisen på rørene der ialt koster 200kr!

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 07 Maj 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Tro mig, efter "balladen" med Micromega's kogen suppe på Apple Airport Express, er der intet der kan chokere nogen her. Så op med nogle billeder af fuglereden 

__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 327
Sendt: 07 Maj 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Øv kan ikke se fotos i linket..

Jeg har vel heller ikke noget at skamme mig over (måske pånær støvet hehhehe) men mange hører bedst med ørerne - ikke at jeg tror evt publikum til mit projekt lider af samme tendens,men så dyrt et projekt fortjener bedre skæbne!

Min gamle mentor talte en del om OZ folket,som jeg aldrig helt fandt ud af hvem var,men har dog fornemmelsen af et folkefærd der lever i en fantasiverden og/eller mener at kunne gøre alt bedre selv..Det kan jeg naturligvis ikke udelukke andre kan,men må forlade mig på egne evner indtil bedre er bevist.

Virious har lovet at poste fotos når tiden kommer,og jeg er fortrøstningsfuld mht sounden fra ampen taler sit eget klare sprog,tydeligt nok til at folk med egnede højtalere ønsker at eje den.

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 07 Maj 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Selv kan jeg nok ikke nøjes med en single ended konstruktion under 10W. Der skal nok noget KT88 eller 6550 i en push-pull konstruktion, og den er knappest så grøn som isklumpen....


__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 327
Sendt: 07 Maj 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Med al respekt blir lyden oss derefter
Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba
 
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 660
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Hva slags udgangsrør er det så du har fundet? Er det hemmelig eller

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted
 
seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 327
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hvorfor spørger du puma?

Ville en benævnelse gøre forskel på noget - eller skal du bare bruge informationen,og til hvad???

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba
 
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 660
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

Hvorfor spørger du puma?

Ville en benævnelse gøre forskel på noget - eller skal du bare bruge informationen,og til hvad???



Jeg spør fordi jeg selv bygger med rør og er personlig interessert.

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted
 
seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 327
Sendt: 09 Maj 2010 kl. 05:51 | IP-adresse registreret  

dfms - Jeg er ikke filantropisk nok til at bygge noget til så mange penge for at sende den rundt til kopiering.

Puma - håber ovenstående var svar nok til dig også.

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba
 
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 660
Sendt: 09 Maj 2010 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Hej Seba

Jeg synes det er lidt irriterende at du poster her på selvbyggerforum hvis motivet dit er at reklamere for et produkt du ønsker at sælge. Jeg sitter altså og bruker tid på at læse din tråd fordi emnet interesserer mig. Du skal heller lægge ud en annonse på ksb.
Moderator har måske en kommentar her?

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted
 
quad
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1002
Sendt: 09 Maj 2010 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Så dette er en salgstråd om et køkkenbords projekt uden billeder og information om opbygning eller rørtyper?
Good luck
Minder lidt om tråden verdens bedste dac.



__________________
So long and thanks for all the fish.
Til top Vis quad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af quad
 
seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 327
Sendt: 09 Maj 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Hej Seba

Jeg synes det er lidt irriterende at du poster her på selvbyggerforum hvis motivet dit er at reklamere for et produkt du ønsker at sælge. Jeg sitter altså og bruker tid på at læse din tråd fordi emnet interesserer mig. Du skal heller lægge ud en annonse på ksb.
Moderator har måske en kommentar her?

Puma

Du  tror måske al selvbyggeri begåes af mennesker der ønsker at forære investeret tid i research og "tuning-in time" bort??Så vil jeg da anbefale dig at tage på triodefestival,og /eller gå forrest med et godt eksempel!

Hvis du kun læser for at profitere af andres indsats,deler du jo ikke selv ud af noget.Din irritation opstod pudsigt nok først da jeg ikke ønskede at besvare dit spørgsmål - ergo har du ikke spildt din tid med andet end din selvhøjtidelige sure kommentar!

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 09 Maj 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Arhhh...come on...det singel-endede princip som er det simpleste af alle har existeret i mere end 100 år så mon dit 'suppekogeri' på det gamle ben kan afføde noget som vi ikke har set før...jeg tvivler. At du har fundet nogle 'sjove' trioder ændrer ikke noget ved princippet.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes